Förvaltningsakademin

En blogg från centrumbildningen Förvaltningsakademin vid Södertörns högskola.

Vetenskaplig kunskap och bildning för samhällets framtida digitalisering: ett nationellt centrum: Utredningsrapport 2018-11-05

Melin, Ulf

Linköpings universitet, Institutionen för ekonomisk och industriell utveckling, Informatik. Linköpings universitet, Filosofiska fakulteten. Rapport (Övrigt vetenskapligt)

Abstract [sv]

Digitalisering innehåller en potential för fortsatt förändring i och av samhället. Samtidigt har digitalisering många former och uttryck och det är inte självklart att goda sidor realiseras. Utredningen, som bygger på studier av tidigare forskning, intervjuer och enkäter, visar med tydlighet att det finns ett behov av vetenskaplig kunskap och bildning för att nå en mera reflekterad praktik gällande samhällets digitalisering. Det framkommer ett antal glapp i mötet mellan nuvarande digitaliseringsforskning och -praktik som gör att den kunskap om digitalisering som genereras inom både forskningen och inom praktiken inte tillräckligt ömsesidigt och aktivt tas tillvara. Med sådana glapp riskerar vi att inte nyttja den potential som finns i digitalisering inom både privat och offentlig sektor; att inte tillräckligt lära av generell kunskap, sammanhang och heller inte av framgångsmönster eller misstag i praktiken. För att framgångsrikt kunna adressera dessa glapp ställs höga krav både på praktiken, på den vetenskapliga kunskapsgenereringen och på den bildning som finns idag och i framtiden. Digitalisering är därmed både kunskapskrävande och kunskapsdrivande. Att samla en förmåga att kunna adressera dessa glapp är centralt för att vi som nation skall kunna nå de intentioner om att bli bäst på att nyttja digitaliseringens möjligheter som allt oftare artikuleras. Här krävs en medveten, långsiktig och samlad satsning på forskning om digitalisering bortom enskilda ämnen och specifika tillämpningsområden. En mångdisciplinär forskning med en samtidig ämnesmässig legitimitet har en viktig roll att spela för att bidra till en reflekterad digitaliseringspraktik. Relevant och vederhäftig utbildning på grundläggande och på avancerad nivå, forskarutbildning samt fort- och vidareutbildning likaså. Sammantaget skall detta resultera i en hantering av digitalisering som en kvalificerad praktisk kunskap guidad av såväl nyttoorientering som av klassiska bildningsideal. Ett nationellt centrum för vetenskaplig kunskap och bildning om samhällets digitalisering kan anta dessa utmaningar och stå för en relevant, möjliggörande, men också kritisk, och rigorös forskning för att ta sig an de ”stora frågorna”. Ett sådant centrum, organiserat med en mindre kärna, och ett omfattande nätverk av forskning och utbildning om digitalisering baserat i Sverige, kan ta en samordnande och tankeledande roll i arbetet. Centret kan vara den kunskapsgenerator och -resurs som krävs för att ta det svenska samhällets digitalisering, och dess olika sektorer, till nästa och nödvändiga nivå av framgång.

Ort, förlag, år, upplaga, sidor

Linköping: Linköping University Electronic Press, 2018. , s. 117

Bli först att kommentera på “Vetenskaplig kunskap och bildning för samhällets framtida digitalisering: ett nationellt centrum: Utredningsrapport 2018-11-05