Att vara kund till staten
Kapitel i bok,
FörfattareTom Karlsson |Förvaltningshögskolan
Publikationsår2020Publicerad iStatlig förvaltningspolitik för 2020-talet: En forskningsantologi
Sammanfattning
Det har blivit allt vanligare att myndigheter pratar om kunder. Det kan handla om tämligen ytliga fall som när Transportstyrelsen hänvisar till kundtjänst på sina hemsidor. I andra fall handlar det om hur till exempel Pensionsmyndigheten mäter och utvärderar kundnöjdhet som indikation på om myndigheten möter de kvar om god kvalitet som ställs på den offentliga sektorn. Det kan också handla om till synes mer genom-gripande förändringar som när Försäkringskassan inom organisationen diskuterar medborgare som kunder, eller när Arbetsförmedlingen inför så kallade kundresor för att öka servicetillgängligheten i verksamheten. I det här kapitlet diskuterar jag statsförvaltningens olika försök att skapa förutsättningar för en kundroll inom statlig verksamhet. Syftet är att problematisera användningen av kundbegreppet inom olika statliga verksamheter.Länkar
FörlagStatskontoretFörlagsortStockholm