Social utsatthet bland barn är ett allvarligt problem och i många fall får barn inte tillgång till det stöd från samhället som de har rätt till. Vi vill öka kunskapen om barns hjälpsökande vid social utsatthet och stärka barns möjligheter till hjälp och stöd från till exempel socialtjänsten.
Forskningsprojektet Barns hjälpsökande vid social utsatthet drivs av forskare vid Södertörns högskola och Stockholms universitet. I projektet undersöker vi:
barns generella uppfattningar om social utsatthet och om möjligheter till hjälp och stöd från samhället
ungas egna berättelser om utsatthet och hjälpsökande under barndomen och deras perspektiv på vilket stöd som behövs
yrkesverksammas berättelser om att möta barns hjälpsökande och deras perspektiv på vilket stöd som behövs
hur möjligheterna för barns hjälpsökande kan stärkas och samhällets stöd till socialt utsatta barn förbättras
Vad menar vi med social utsatthet?
Vi har ett brett perspektiv på social utsatthet som inkluderar både utsatthet i familjen (till exempel konflikter, övergrepp eller fattigdom), utsatthet i skolan (till exempel mobbning) eller på fritiden (till exempel att uppleva våld och otrygghet där du bor eller brukar vara), och utsatthet som handlar om att behöva hantera anhörigas svårigheter (till exempel förälders sjukdom, missbruk eller frånvaro).
Hur går forskningen till?
Vi arbetar med deltagande metoder för kunskapsproduktion och kunskapsanvändning. Det innebär att vi samarbetar med ungdomar och yrkesverksamma dels kring planering av datainsamling och analys av resultat, dels kring hur kunskapen från projektet kan komma till nytta i praktiken. En viktig del i vår forskning är att barns och ungas egna perspektiv på och erfarenheter av hjälpsökande vid social utsatthet ska vara vägledande. Vi strävar efter att barns och ungas kunskap om sin egen situation, liksom erfarenhetsbaserad kunskap från yrkesverksamma, ska bidra till att förbättra samhällets stöd till utsatta barn.
Forskningsprojektet pågår från 2024–2028. Ansvarig forskare är Ylva Spånberger Weitz.