Verena Friedrich.  ERBSENZÄHLER Kvalitetssorterare V2.

5 september – 4 oktober 2024.

Verena Friedrich By Camilo Pachón - Stiftung Künstlerdorf Archive 61
Verena Friedrich. Foto: Camilo Pachón – Stiftung Künstlerdorf Archive

Vem är det egentligen som bestämmer vad som är bra och dåligt? Och vad händer när komplexa beslutsprocesser i allt högre grad automatiseras och delegeras till ”intelligenta” system?

(English text follows below.)

När besökarna kommer in i utställningslokalen möts de av en sorteringsanläggning i industriell stil. Med hjälp av en matningsmekanism och ett transportband separerar, analyserar och sorterar EZ Quality Sorter V2 automatiskt ärtfrön i bra och dålig kvalitet. Om en ärta kategoriseras som ”dålig” skickas den till kassationsfacket. Om den kategoriseras som ”bra” hamnar den så småningom i containern för vidare bearbetning. 

Verena Friedrich. Erbsenzähler.

Besökare som närmar sig arbetsstationen uppmanas att sätta sig ner och visuellt inspektera ärtorna en efter en med hjälp av en optisk anordning. De ombeds göra sitt val genom att trycka på antingen en grön eller en röd knapp. Vid varje knapptryckning tar maskinen en närbild av respektive ärta och lägger till den i en bilddatabas, beroende på vad användaren har valt. När användaren lämnar stationen fortsätter maskinen automatiskt sorteringsprocessen baserat på de tidigare inmatningarna från användaren. 

Verena Friedrich. Erbsenzähler.

Dagens ”intelligenta” system bygger ofta på osynligt mänskligt arbete och subjektiva beslutsprocesser som har kristalliserats till hårda fakta genom formalisering och automatisering. När maskinen ser ut att vara autonom antar man lätt att dess beslut är neutrala, objektiva och opartiska. Men när man själv blir beslutsfattare hamnar man snabbt på skakig mark. Att klassificera en komplex värld och reducera den till förutbestämda binära begrepp visar sig vara en vag, oroande och till och med våldsam strävan.

EZ Quality Sorter V2 är en del av projektet ERBSENZÄHLER (Sv: bönräknare; lit.: ärträknare) som utforskar den ökande kvantifieringen av livet genom matematisk-tekniska procedurer och system – från räkning och sortering till statistik, till datorstödda processer – och den världsbild som följer med det.

Verena Friedrich är konstnär och biträdande professor vid Academy of Media Arts i Köln, Tyskland. Hennes tidsbaserade installationer blandar organiska, elektroniska och skulpturala medier och utforskar möjligheterna och gränserna för teknisk intervention och kontroll. Hennes verk har visats i utställningar, på festivaler för mediekonst och på konferenser runt om i världen. Hon har fått flera priser och stipendier, bland annat ett arbetsstipendium från Kunstfonds Foundation och International Media Award for Science and Art från ZKM Karlsruhe. Hennes projekt EZ Quality Sorter V2 har fått ett hedersomnämnande i kategorin ”Artificial Intelligence & Life Art” vid Prix Ars Electronica Linz 2023 och har tidigare presenterats vid Matsudo Art Science Festival ”Seeds of Hope” i Japan.

Utställningen ”Verena Friedrich. ERBSENZÄHLER Kvalitetssorterare V2” produceras av Art Space Södertörn i samarbete med forskningsprojekten The Digital Welfare State och Automating Welfare, som leds av professor Anne Kaun.

 “The good ones go into the pot, the bad ones go into your crop.” That’s how the story goes in Cinderella. But who actually decides what’s good and bad? And what happens when complex decision-making processes are increasingly automated and delegated to “intelligent” systems?

Upon entering the exhibition space, visitors encounter an industrial-looking sorting plant. Using a feeding mechanism and a conveyor belt, the EZ Quality Sorter V2 automatically separates, analyzes, and sorts pea seeds into good and poor quality. If a pea is categorized as “bad,” it is sent to the reject bin. If it is categorized as “good,” it eventually enters the container for further processing.

Visitors that approach the workstation are invited to take a seat and visually inspect the peas one by one through an optical device. They are asked to enter their selection by pressing either a green or red button. With each button press, the machinery takes a close-up picture of the respective pea and, according to the user’s selection, adds it to an image database. Once the user leaves the station, the machine automatically continues the sorting process based on the previous user inputs.

Today’s “intelligent” systems often run on invisible human labor and subjective decision-making processes that have been crystallized into hard facts through formalization and automation. When the machine appears autonomous, one easily assumes that its decisions are neutral, objective, and rational. However, when one becomes the decision maker, one quickly finds oneself on shaky ground. Classifying a complex world and reducing it to pre-given binaries turns out to be a vague, troubling, and even violent endeavor.

The EZ Quality Sorter V2 is part of the ERBSENZÄHLER (EN: bean counter; lit.: pea counter) project which explores the increasing quantification of life through mathematical-technical procedures and
systems— from counting and sorting to statistics, to computer-aided processes—and the worldview that goes along with it.

Verena Friedrich is an artist and assistant professor at the Academy of Media Arts Cologne, Germany. Her time-based installations blend organic, electronic, and sculptural media, and explore the possibilities and limits of technological intervention and control. Her works have been featured in exhibitions, media art festivals, and conferences around the world. She has received several awards and grants, including a work stipend from Kunstfonds Foundation, and the International Media Award for Science and Art from ZKM Karlsruhe. Her project EZ Quality Sorter V2 has received an honorary mention in the category “Artificial Intelligence & Life Art” at the 2023 Prix Ars Electronica Linz and was previously presented at the Matsudo Art Science Festival “Seeds of Hope” in Japan.

The Exhibition “Verena Friedrich. ERBSENZÄHLER Kvalitetssorterare V2” is produced by Art Space Södertörn in cooperation with the research projects The Digital Welfare State and Automating Welfare, managed by Prof. Anne Kaun.